Abandonul școlar echivalează cu un eșec național în viitor

Distribuie

Abandonul școlar echivalează cu un eșec național în viitor

Dezbaterile proiectului național „Pactul pentru Tineri”, inițiat de Confederația Națională pentru Antreprenoriat Feminin – CONAF*, desfășurate la Vaslui, au relevat îngrijorarea autorităților implicate în efortul de identificare a cauzelor și de găsire a soluțiilor pentru reducerea fenomenului abandonului școlar. Mediul privat se implică intens în efortul de a susține financiar și educațional menținerea copiilor pe traseul educațional. Însă, este nevoie ca autoritățile locale să-și construiască o agendă punctuală de urmărire și de prevenție a fenomenului, deoarece amplitudinea lui are efecte negative pentru viitorul social și economic al comunităților locale. Pentru a calibra intervențiile menite să reducă abandonul școlar și să atragă tinerii care au renunțat prematur la educație în traseul de învățare profesională, este nevoie de cunoașterea aprofundată a cauzelor acestuia.

Însă, conferințele din proiectul „Pactul pentru Tineri” arată că radiografia regională a abandonului școlar scoate la iveală complexitatea cauzelor, diversitatea impulsurilor negative impune soluții diferențiate, dar și un efort atent de observare și cunoaștere a fenomenului, a observat Cristina Chiriac, Președintă CONAF.

„Datele dure, statistice, ale abandonului școlar sunt mai mult decât îngrijorătoare. 41,5% dintre copiii se află în risc major de sărăcie. Suntem de ani de zile pe locul întâi în Uniunea Europeană ca număr al mamelor juvenile, avem același loc fruntaș în ceea ce privește gradul de alfabetizare în rândul tinerilor. Este un fenomen care ne afectează pe toți în termen de predictibilitate, dezvoltare sustenabilă și securitate socială și sigur, am putea să ne punem întrebarea – care este rolul mediul de afaceri în tot acest proiect și ce ne dorim să schimbăm? Doar împreună, la nivel extins ca societate, putem identifica soluții. Fenomenul este înrădăcinat adânc și problemele care îi stau la bază sunt diferite de la o zonă la alta, de la un oraș sau sat, la altul. Ceea ce am descoperit la Botoșani este diferit față de Iași sau Bacău, Piatra Neamț și ceea ce vedem în Vaslui are nuanțe și specific diferit. Ar trebui să știm de ce fiecare copil, din fiecare județ, a abandonat școala, care sunt măsurile individuale pe care trebuie să le aplicăm astfel încât, prin măsuri de protecție socială, să putem adapta sistemul educațional, prin extinderea celui vocațional, să construim pârghiile necesare. Există o relație de necontestat între nivelul de sărăcie al fiecărui județ și rata abandonului școlar. Aici intervine mediul de afaceri și dezvoltarea economică pe orizontală și pe verticală. Este imperios necesară ridicarea nivelului de trai și toți actorii sunt importanți, fie că vorbim de primărie, consiliul județean, prefectură, ministere sau mediul de afaceri. Ne-am propus să identificăm problemele corect și să găsim soluții pe termen scurt, mediu și lung. „Pactul pentru Tineri” înseamnă conștientizarea unei nevoi și puterea de implicare a tuturor: profesori, elevi, antreprenori, ministere, deputați și senatori ai unei societăți reale, interconectate”, a declarat doamna Cristina Chiriac.

Natalia-Elena Intotero, președinta Comisiei pentru Învățământ a Camerei Deputaților, a declarat că felicită CONAF pentru campania „prin intermediul căreia tragem un semnal de alarmă că este nevoie să facem mai mult împreună. Este nevoie de unitate pentru a combate abandonul școlar, violența școlară, bullyingul, consumul de droguri și, din păcate, creșterea numărului de mame minore. Deci, împreună putem face mai mult în Parlament, prin sugestiile pe care dumneavoastră le trimiteți, noi încercăm să modificăm legislația”, a declarat Natalia Intotero.

Imaginea abandonului școlar este dramatică, deoarece impactul se va resimți negativ în viitor atât la nivel personal, cât și la cel al întregii societăți, a avertizat Sorin Costreie, Consilier de Stat în Cancelaria Prim-Ministrului Nicolae-Ionel Ciucă, și prorector al Universității din București.

„Este mai mult decât tragic. Gândiți-vă în termenul în care abandonul școlar arată cum copiii noștri ratează școala. Iar asta înseamnă că ei ratează o mare șansă de a se integra în societate, de a învăța ceva și de a fi un pic mai buni. Asta înseamnă că viitorul lor e afectat, iar asta înseamnă că și viitorul nostru este afectat. Deci abandonul școlar înseamnă, de fapt, abandonul viitorului nostru. Atunci, această temă trebuie tratată cu maximă seriozitate. De obicei, aceasta este în responsabilitatea ministerului Educației. Însă, este o temă mult prea complexă și importantă, care nu poate fi rezolvată apăsând pe un singur buton”, a spus Sorin Costreie.

În esență, spune profesorul Costreie, întreruperea călătoriei educației individuale are cauze multiple și, ca atare, va avea nevoie de soluții diferite și complexe.

„Școala este ca o călătorie, iar această călătorie poate fi întreruptă în multe puncte și în multe moduri. Copiii noștri nu ajung la școală, unu, pentru că nu au ce mânca. Aici avem programul „Masa Caldă”, care este doar un proiect pilot. Poate nu vin la școală pentru că nu au cu ce să se îmbrace, nu au rechizite, nu au ce le trebuie. Unii nu au cu ce să se încalțe. Dincolo de toate acestea, care impun măsuri sociale, pentru care avem nevoie de ministere și, în special, de colaborarea public-privat, bine, îi aducem la școală, dar reușim să îi facem să rămână? Ce fac ei la școală? Ce învață? Iar aici, noi toți trebui să răspundem la această întrebare. Este școala interesantă? Este relevantă? Îi pregătește pe elevi pentru a-și înțelege mai bine rolul în societate? Școala trebuie să fie o prelungire a familiei”, a declarat domnul Sorin Costreie.

Ministerul Educației este conștient de intensitatea abandonului școlar și a inițiat o serie de programe educative și de asistență socială, a declarat Antoneta Bolchiș, secretar de stat în Ministerul Educației.

„Cu privire la cauzele sociale, există trei principale: statutul economic al familiei, caracterul și tipologia familiei și exploatarea copiilor prin muncă. Ministerul Educației prioritizează aceste fenomene de absenteism școlar, de abandon, prioritizează copiii aflați în astfel de situații. Așadar, am venit cu măsuri de tip social: burse, programul „Masa Caldă”, transport, tichete sociale. Măsuri educative, precum programul PNRAS, pe care îl demarează instituțiile de învățământ și care are ca scop creșterea atractivității școlii. Și nu în ultimul rând, ministerul Educației a suplimentat posturile de consilier școlar, în jur de 1200 de posturi. De ce? Pentru că este nevoie de specialiști în școli. Ministerul Educației își dorește să fie sursă și resursă pentru fiecare copil din România”, a spus Antoneta Bolchiș.

Simplificarea procedurilor administrative, care traduc în practică soluțiile legale luate pentru a reduce fenomenul abandonului școlar, este esențială pentru a obține rezultate, a observat Doina Pârcălabu, secretar de stat în Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse.

„Faptul că avem posibilitatea să discutăm înseamnă că începe să ne preocupe subiectul dorim să găsim soluții pentru a rezolva aceste probleme spinoase ale societății, care vizează prezentul și, mai ales, viitorul, care ne dorim să fie unul de succes. Rolul ministerului Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse este acela de a găsi, împreună cu celelalte ministere, care interferează cu problema abandonului școlar, acele modalități de a simplifica procedurile administrative, pentru că, de multe ori, în reglementări stăm foarte bine, dar în aplicare constatăm că ne încurcăm unii pe ceilalți. Dacă din perspectiva aspectelor sociale, în ceea ce privește protecția drepturilor copiilor, lucrurile au fost descentralizate, având în vedere că problema este cunoscută cel mai bine la nivelul autorităților locale, trebuie să vedem exact dacă ceea ce se întâmplă la nivel național se transmite cât mai repede și cât mai constructiv la nivelul autorităților locale, ca apoi efectul să se simtă la cetățean, adică la copii”, a declarat doamna Doina Pârcălabu.

„Copiii nu vor abandona școala dacă au o imagine clară a perspectivelor pe care le pot avea în viitor, iar rolul mediului privat este de a armoniza nevoia de lucrători calificați cu interesul tinerilor pentru domeniul respectiv”, a observat Ionuț Ciubotaru, vicepreședinte Business Development OMV Petrom.

„Fiecare copil, fiecare școală are nevoie de o abordare diferită. Este nevoie de pasiune și de implicare. Și nu doar dintr-o anumită parte a societății. Nu putem vorbi doar de partea politică. Nu putem vorbi doar de zona socială. Trebuie să vorbim de aceste două zone împreună. Cu toții trebuie să facem ceva. Noi, din zona economică, avem mare nevoie de oameni pregătiți, avem mare nevoie de forță de muncă. M-am bucurat, încă de la început, să iau parte la acest proiect. În continuare, îl sprijinim cu ceea ce putem. Avem un angajament de a face acest lucru și pe viitor”, a spus Ionuț Ciubotaru.

Problema abandonului școlar este complexă și, ca atare, are nevoie de soluții multiple, de participarea tuturor actorilor implicați, inclusiv a copiilor în rezolvarea sa și, mai ales, de calibrare permanentă la o realitate socială în continuă schimbare, a spus Luminița Costache,  Specialist în Educație la UNICEF.

„Cred că suntem cu toții obosiți de ideea de reformă în educație. Vorbim de reformă în educație de 30 de ani. Am o veste bună și una rea. Reforma, depinde cum o privim, dar nu este ceva care se termină. Societatea evoluează în permanență. Lucrurile pe care le aplicam în urmă cu 30 de ani nu mai sunt valabile astăzi. Și cred că este o problemă de mentalitatea noastră, a tuturor. De multe ori nu vrem să ne adaptăm noilor vremuri. Trebuie să ne adaptăm în permanență și trebuie să fim deschiși, să inovăm și să găsim soluții. Mă bucur să văd că în sală sunt mai mulți elevi decât la edițiile precedente, pentru că problema abandonului școlar ține de fiecare în parte”, a declarat doamna Luminița Costache.

„Sunt câteva lucruri pe care noi, la UNICEF, le promovăm și în care credem cu tărie. Acela a participării copilului și a lua în calcul opinia pe care el o are atunci când sunt desenate soluții cu privire la prezentul și viitorul lui. Un alt lucru este cel al investiției în educație, iar când ne referim la investiția în educație, nu ne referim doar la partea financiară. Sigur, și fondurile sunt importante, dar la fel de important este modul în care folosim aceste resurse, inclusiv resursele umane din sistemul de educație. Mi-aș dori foarte mult să schimbăm retorica în România și să ieșim din paradigma deficitului. Să trecem într-o paradigmă pozitivă. De obicei, ne uităm la ce nu avem și ce ne lipsește și ne uităm mai puțin la resursele pe care fiecare le are. Cu siguranță că orice copil, indiferent de situația de vulnerabilitate pe care o are, are și niște resurse interioare, pe care noi ar trebui să le identificăm și să le creștem. Nu în ultimul rând, noi credem că este important ca valoarea atașată educației să crească. Copiii văd în ziua de astăzi că a parcurge un număr de ani de școală nu garantează și un succes mai departe, în viața de adult. Este datoria noastră, a fiecăruia dintre noi, să schimbăm această paradigmă”, a adăugat doamna Luminița Costache.

Domnul Daniel Onofrei, prefectul județului Vaslui, a insistat asupra identificării cauzelor multiple ale fenomenului abandonului școlar, care se pot ascunde în ceea ce el a numit „mediatizarea mirajului de a câștiga bani ușori, afară, fără să plătești taxe, să lucrezi la negru”. El a vorbit și de consecințele lipsei de personal calificat, relevate de situația în care în Bârlad, de exemplu, oferta de locuri de muncă este de două ori mai mare decât cererea de joburi, ceea ce în opinia sa, distruge mitul privind prevalența abandonului școlar în mediul rural, deoarece, iată „mediul urban livrează eșecuri”.

Președintele Consiliului Județean, Dumitru Buzatu, a observat că intensitatea abandonului școlar nu poate fi atribuită sistemului educațional, deoarece profesorii sunt bine pregătiți, a adăugat că „deși ar fi bine ca autoritățile locale să ia niște măsuri”, problema pare să se ascundă în „lipsa unor direcții foarte clare ale societății, chiar și pentru diriginți”. În opinia sau autoritățile locale au atribuții limitate, iar direcția de asistență socială se confruntă cu o cerere masivă de fonduri. „La noi sunt mari amatori de fonduri toți”, a declarat Dumitru Buzatu.

Fenomenul abandonului școlar este un val care ne-a izbit în momentul în care dimensiunea sa a atins cote de alarmă, cu un impact dramatic asupra economiei și societății românești în viitorul apropiat, a avertizat Cristina Chiriac. Președinta CONAF a insistat asupra nevoii de menținere a unui nivel de implicare conștient și eficient atât la nivelul administrației naționale și locale, cât și la cel al mediului de afaceri și al instituțiilor internaționale cu responsabilități și abilități de a găsi soluții. Indiferența, ideea că „nu e treaba mea”, este o iluzie periculoasă pentru viitorul țării, a mai avertizat Cristina Chiriac.

Cea de-a cincea ediție „Pactul pentru Tineri” a fost moderată de jurnalista Laura HULUBEI. Speakerii și facilitatorii dezbaterii au fost: Cristina CHIRIAC, Președintă CONAF, Natalia INTOTERO, Președintele Comisiei pentru Învățământ a Camerei Deputaților, printr-un mesaj video înregistrat, Sorin COSTREIE, Consilier de Stat în Cancelaria prim-ministrului Nicolae-Ionel Ciucă și pro-rector al Universității din București, Antoneta-Georgiana BOLCHIŞ, Secretar de Stat în Ministerul Educației,  Domnica-Doina PÂRCĂLABU, Secretar de Stat în Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse, Marius POȘA, Subsecretar de Stat în Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării, Dumitru BUZATU, Președintele Consiliului Județean Vaslui, Daniel ONOFREI, Prefectul Județului Vaslui, Ana Cristiana BOTAN, Inspector Școlar General – ISJ Vaslui, Ionuț CIUBOTARU, Vicepreședinte Business Development OMV Petrom, Luminița COSTACHE, Specialist în Educație la UNICEF, Claudia CLICINSCHI, Consultant Educațional, Asociația pentru Valori în Educație, Iulia ȘERBAN, Președintă CONAF Piatra Neamț, Nicoleta MUNTEANU, Vicepreședinte CONAF, fondator Kids in Business, Sînziana IONIȚĂ-CIUREZ, Director Executiv a Asociației SAMAS, Ciprian ANDRONACHE, Fondator „FiiOM”, Dana NUȚĂ, Președintele Patronatului pentru Educație și Antreprenoriat Social și Managing Partner la Ability Hub.

Sponsor principal: OMV Petrom

Parteneri: Asociația SAMAS, Asociația pentru Valori în Educație, Glasul Vieții – Dan Damaschin, Asociația WeHelp, Asociația Un Pas Spre Educație, Căminul Felix, Asociația Educație și Viitor, Uniunea Studenților din România, Fundația pentru Educație și Vocație, Asociația Părinților Isteți, Kids in Business, Federația Patronatelor pentru Educație și Antreprenoriat Social și Asociația „FiiOM”!

Sponsor: Carrefour România

Parteneri media: AGERPRES, Antena 3 Constanta, Antena3 Valcea, Profit News TV, Iași TV Life, Litoral TV, TeleM Iasi Regional, Comunitatea Via Cluj Tv, Radio Hit Iaşi – 94,9 FM, Realitatea.NET, Capital România, Alo,Iasi, AUTO BILD, BiziLive.tv, CursDeGuvernare.ro, Chindia Media, City Press TV, Clubantreprenor.ro, e-femeia.ro, EM360, Evenimentul Regional al Moldovei, Focus Energetic, Infofinanciar Romania, Televiziunea GRUP IUBIM Brașovul – TV IBv-Channel, La Pas Prin Brașov, Masini si Utilaje pentru Constructii, Revista Biz, Revista CARIERE, Săptămâna Financiară, Transilvania 365, Ultima ora, Vocea Vâlcii, Wall-Street.ro, Revista PSYCHOLOGIES, Energynomics, Transilvania Business, Financial Intelligence, Spot Media, Trafic Media și GOVNET, Fonduri Structurale, Itsy Bitsy, Kids in Business.

*Confederaţia Naţională pentru Antreprenoriat Feminin (CONAF) este cea mai puternică confederație din România ce reunește interesele antreprenorilor în spiritul european al egalității de gen și egalității de șanse. CONAF reprezintă cea mai mare entitate de acest gen din România, o organizație care promovează și susține antreprenoriatul românesc, lucru fără precedent, care deschide orizonturi de colaborare și cooperare atât pe plan intern cât și internațional. CONAF a luat ființă ca urmare a necesității de a crea o cultură antreprenorială modernă, sustenabilă și echitabilă, nu numai pentru antreprenoriatul feminin, ci și pentru întregul mediu de business. CONAF are în componența sa 2 federații, 10 patronate, 5 asociații, 24 sucursale și peste 3.700 de companii.

CONAF organizează evenimente importante pentru societatea românească, centrate pe educație continuă, conștientizare și găsire de soluții pentru probleme și domenii de larg interes public. Dezvoltăm și finalizăm proiecte naționale cu un impact puternic, atât pentru societate, cât și pentru strategiile de dezvoltare ale autorităților centrale și locale. Printre proiectele noastre, amintim „Pactul pentru Muncă”, în parteneriat cu FPPG, „Pactul pentru Educație Antreprenorială” și seria de dialoguri deschise, „Turismul Românesc: Între impas și oportunitate”, ce au generat pe lângă ecourile în spațiul public, decizii legislative și schimbări pozitive de mentalități. Sute de speakeri și mii de antreprenori au dezbătut în cele mai importante orașe românești, cele mai stringente probleme, au încercat să găsească  soluțiile optime și cele mai bune strategii de viitor.