Cele 5 nivele ale leadership-ului

Succesul unei companii depinde de nivelul de angajare al echipei, iar acesta e determinat de relaţia cu liderii. Unul dintre cele mai bune moduri de a crește eficienţa liderilor este ca aceștia să ajunga la un nivel superior de leadership. Cele 5 nivele de leadership sunt o reţeta pentru a dezvolta o cultură a conducerii. John C. Maxwell, autor American și speaker, cu peste 60 de volume publicate și aflat pe lista celor mai bine vânduţi autori ai New York Times, explică ce cale ar fi de urmat.

1. La primul nivel leadership înseamnă doar poziţie, titlu, dar oamenii din subordine nu investesc prea mult timp sau energie în lider. Oamenii te urmează pentru că sunt plătiţi pentru asta. Un mod simplu să vezi dacă într-o companie conducerea este la nivelul 1, este să observi angajaţii înainte de terminarea programului. Cu 30 de minute înainte, ei își degajează biroul și încheie activitatea, apoi își spun la revedere, să fie pregătiţi de plecare. La sfârșitul programului ieșirea e mai rapidă decât intr-un exerciţiu de incendiu.

2. La nivelul 2 de leadership oamenii încep să te urmeze pentru că doresc asta. Schimbarea vine din legătura cu oamenii. Când liderii își cunosc oamenii și au o relaţie cu ei, și eventual se și agreează, lucrurile merg mai ușor. Relaţiile cu ceilalţi sunt baza leadership-lui; sunt fundaţia. Leadership înseamnă influenţă, și nu poţi influenţa pe cineva cu care ești în opoziţie. Liderii din această poziţie:
– știu să asculte
– știu să observe
– știu să înveţe

3. Nivelul 3 este bazat pe productivitate. Liderii aduc rezultate și știu să conducă prin exemplu propriu. Cel mai motivaţional principiu este că oamenii fac ceea ce văd. Liderii atrag oameni ca ei, nu oamenii pe care i-ar dori.

4. Liderul de la acest nivel se axează pe dezvoltarea oamenilor din subordine, pentru ca ei sunt cea mai buna resursă. Compania crește odată cu oamenii.
– recrutarea e foarte importantă
– poziţia este vitală. Oamenii de success au gasit nișa unde se potrivesc și au ramas acolo; își folosesc abilităţile le locul potrivit.
– echiparea este încă o caracteristică; omul potrivit, la locul potrivit și cu posibilităţile necesare.
– oamenii trebuie împinși spre acţiune și spre a ajuta pe alţii, la rândul lor.

5. Durează mult pentru a ajunge la nivelul 5 și asta înseamnă ca liderul a câștigat respectul celorlalţi. Oamenii pur și simplu te urmează pentru că vor să devină ca tine, pentru că se simt inspiraţi.

Poţi fi la nivele diferite de leadership cu diferiţi oameni și e important să știi unde te afli pentru a evolua. Nivelul de angajare emoţională a fiecărui om din echipă e diferit în funcţie de nivelul de leadership la care ne aflăm cu fiecare persoană. Prezentarea lui John C. Maxwell despre leadership poate fi văzută aici.